lactoss

סערה בבקבוק

 ​​סערה בבקבוק- המדריך ללקטוז בתחליפי החלב


בתקופה האחרונה, שוב עולה השאלה הנוגעת לכמות וסוג הסוכר בתרכובות המזון לתינוקות (תמ"ל) הקיימות בשוק.

כדי שלא תהיו מודאגים ומבולבלים, לילך הדר דגני, דיאטנית קלינית המתמחה בתזונת תינוקות ופעוטות, שופכת אור על הנושא.

 

נתחיל בהתחלה: למה צריך לקטוז?

חשוב לדעת כי בשנה הראשונה לחיים  קצב הגדילה  הוא המהיר ביותר, תינוקות משלשים את משקל לידתם ומוסיפים עוד כ- 50% בגובה.

הגדילה המואצת ממשיכה גם בשנה השנייה והשלישית לחיים – פעוטות מוספים עוד 40% משקל ועוד 40% בגובה. איברים חיוניים כמו המוח, הלב ואיברים פנימיים נוספים ממשיכים גם הם להתפתח בקצב מהיר.

לכן צריך לזכור שלתינוקות ולפעוטות ישנם צרכים תזונתיים מוגברים ולכך נדרשת תמיכה תזונתית מתאימה.

מה יספק לתינוק שלנו את אותה גדילה חיונית?

 

כמובן שאין באמת תחליף להנקה ובטח שאין תחליף לחלב אם. עם זאת, לא כל אימא יכולה או מעוניינת להניק. אם כך, נשאף לתת לתינוק את המוצר הקרוב ביותר מבחינת ההרכב התזונתי שלו.

 

ישנם קודים ברורים בינלאומיים לייצור תמ"ל​,  כגון הדירקטיבה האירופאית או הקודקס, אשר קבעו איזה רכיבים נדרשים בתרכובת מזון לתינוקות ובאילו כמויות. בהתאם  להנחיות הללו פועל גם משרד הבריאות בישראל.

הנחייה ראשונה, בכל הקשור לסוג הפחמימות והסוכרים, היא שלקטוז, סוכר החלב,  חייב להיות הסוכר הדומיננטי בתמ"ל.

מי שלא מכיר, לקטוז הוא רכיב תזונה חיוני עבור תינוקות. ראשית, הוא הרכיב הפחמימתי העיקרי בחלב האם וככזה, הוא מספק כ40% (!) מסך האנרגיה שהחלב מספק, לכן לקטוז נחשב ל"סוכר טוב" עבור התינוק והפעוט.

שנית, ללקטוז השפעות אפשריות נוספות: תורם למערכת העיכול של התינוק, מסייע לשגשוג חיידקים טובים במעיים!, גורם לריכוך הצואה ומעודד ספיגת מים, נתרן וסידן ממערכת העיכול.

ואם חשבתם שהתינוק 'רגיש ללקטוז' או 'לא מסוגל לעכל אותו' – המחשבה שלכם לא מדויקת.

שהרי תינוקות נולדים עם כמות מספקת של האנזים המפרק את הלקטוז (הנקרא לקטאז). למעשה, אותו אנזים, מצוי במעי העובר כבר בשבוע ה12 להריון, כאשר בשבוע ה34 להריון כבר קיימת כ30% מפעילות האנזים והוא עובר הבשלה במהלך השבוע ה1 לחיי התינוק.

בנוסף, ללקטוז רמת מתיקות נמוכה יותר בהשוואה לסוגי סוכרים אחרים : סוכרוז =סוכר לבן = 100, גלוקוז = 75, לקטוז = 16.

 700X394.jpg

אי לכך, ההמלצה היא הוספת לקטוז לתרכובות המזון לתינוקות!

מכיוון שלקטוז הוא דו סוכר, כאשר בוחנים את תוויות המזון של תמ"ל כלשהוא, אנו צריכים לבדוק מה מקור הסוכר ברשימת הרכיבים. כי זו לא חוכמה לכתוב על מוצר כמה גר' סוכר הוא מכיל, אם לא ברור לנו מה סוג הסוכר. בתמ"ל הקיימים בשוק יש בממוצע 7-8 גר' פחמימות ב100 מ"ל מוצר. אבל אם מרביתם או אפילו כולם מהווה הלקטוז – אותו מוצר הוא מוצר מתאים יותר להזנת התינוק מאשר מוצר חלופי.

 

סוכר, לעומת זאת, או בשמו היפה 'סוכרוז', זה דו סוכר שאנחנו מכירים. אתו אנו נוהגים להמתיק את המשקאות שלנו, את המאכלים שאנו מבשלים וכו' (לא שזה טוב!). אין לו שום יתרון בריאותי, לא לנו ובטח לא לתינוק ולפעוט, ולכן הוא נחשב "סוכר רע"

 

 איך נדע כמה סוכר חלב כדאי שיהיה בתמ"ל?

אז העצה הטובה ביותר שאני יכולה לתת לכם, היא לבחון את תווית המזון.

איך עושים את זה?

אנו בודקים ברשימת הרכיבים התזונתיים שעל גבי התווית- אם מופיע לקטוז זה מצוין, אם מופיע 'סוכר' או 'סוכרוז' נעדיף להימנע מלהציע את המוצר הזה לפעוט שלנו.

 

בתמ"ל שלבים 1ו2 לא נרצה שיופיע כלל 'סוכר' או סוכרוז ברשימת הרכיבים!

מעל גיל שנה, גם, כמובן, נעדיף לבחור מוצרים שאינם מכילים סוכר או סוכרוז, ברשימת הרכיבים התזונתיים. זה נכון לגבי תמ"ל, זה נכון לגבי משקאות חלב ממותקים וזה נכון לגבי כל פריט מזון אחר אותו נרצה להגיש בתפריט היומי של הפעוט.

לסיכום, תמיד נזכור שהבחירה היא בידינו. אנו בוחרים מה להציע לילדים שלנו – נרצה להציע להם את הטוב ביותר עבורם. מה וכמה הם יאכלו ממה שנגיש להם, זו כבר הבחירה שלהם...

 ​
​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​
שימוש באתר מהווה אישור לשמישוש בעוגיות. לפרטים נוספים, נא לפנות לתקנון הפרטיות שלנו​​ הסכמה