פרחי ברוקולי לצד רסק ברוקולי בקערית

אילו מזונות כדאי לכם לתת לתינוק

קבוצות המזון העיקריות
כידוע, קיימות מספר קבוצות מזון עיקריות. להלן מידע על סוגי המזונות השייכים לקבוצות השונות ובאיזו תכיפות כדאי לתת מהם לתינוק:
 
דגנים ופחמימות
מזונות עמילניים כמו לחם, דייסות דגנים, פסטה, אורז ותפוחי אדמה מספקים לתינוק את האנרגיה הנחוצה לו לגדילה והתפתחות. הציעו לו לטעום מהם מנות קטנות בכל ארוחה, אך ודאו שהוא מקבל גם מזונות אחרים, עתירי רכיבים תזונתיים, כמו ירקות ומוצרי חלב עשירים בסידן.
 
פירות וירקות
טריים, קפואים, משומרים או מיובשים, פירות וירקות מכילים מגוון רחב של ויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון, החשובים להתפתחות של התינוק שלכם. נסו להציע לתינוק פירות וירקות מכל חמשת הצבעים (אדום, כתום, ירוק, סגול, לבן) כדי לספק מגוון רחב של רכיבים תזונתיים. הגישו מהם בכל ארוחה וכחטיפים.
 
יוגורט ומוצרי חלב
מוצרי חלב כגון גבינה ויוגורט עשירים בחלבון, בסידן ובסוגים מסוימים של ויטמינים ומינרלים החשובים לצמיחת עצמות חזקות. אלה הן הנחיות משרד הבריאות: מוצרי חלב כגון גבינות, לבן, יוגורט לא ממותקים יכולים להוות תוספת מזון מוצק לתינוק אך בכמויות קטנות וכחלק מארוחה. ואולם חשוב לשים לב כי אפשר לתת לתינוק חלב פרה מפוסטר 3%  רק לאחר גיל שנה (ואין לתת חלב 1% לפני גיל שנתיים). כמו כן, מומלץ שתמנעו ממעדני חלב ממותקים המלאים בסוכר אשר מרגילים את התינוק לטעם מתוק, והם משמינים ועלולים להזיק לשיניים הקטנות שלו.
 
חלבונים: בשר ודגים והתחליפים הצמחוניים
בשר, דגים, ביצים וחלופותיהם הצמחוניות כגון טופו, עדשים, שעועית יבשה וחומוס הם מקורות רבי ערך של חלבון וברזל. אתם מוזמנים לנסות לתת לתינוק לטעום מקבוצה זו פעם או פעמיים ביום, אך זכרו כי אין לתת לתינוק דגים וביצים לפני שהוא מגיע לגיל 6 חודשים. אם אתם משפחה צמחונית או טבעונית ואינכם רוצים לתת לתינוק שלכם מזונות מן החי, הגדילו את מספר הפעמים בהם אתם מגישים מזון מהצומח לפעמיים או שלוש ביום.
 
שומנים וסוכרים
מרגרינה, חמאה, עוגות וביסקוויטים, וכל מה ששייך לקבוצה זו, אולי מעניקים לתינוק אנרגיה רבה, אך הם מכילים רק כמויות קטנות של ויטמינים ומינרלים. כך שמוטב לתת מהם רק כפינוק מעת לעת.
 
מלח
כדאי להמעיט בכמויות המלח שהתינוק מקבל, משום שמלח עלול להכביד על הכליות המתפתחות שלו. לכן, מצאו מזונות ללא מלח והיו מודעים לתכולת המלח במזון שאתם נותנים לו לטעום, ובעיקר במזון מוכן. שימו לב ונסו לחשב שהתינוק צורך לא יותר מ-1 גר' של מלח ליום.
 
חלב אם או תמ"ל
גם לאחר שהתינוק שלכם החל לאכול מזון מוצק בגיל 6 חודשים, חלב אם ו/או תמ"ל צריכים להיות חלק משמעותי בתזונה שלו. חלב אם או תמ"ל מבטיחים שהתינוק שלכם מקבל את הוויטמינים, מינרלים, שומנים וחלבונים שלהם הוא זקוק  - בפרט בשלבים המוקדמים של הטעימות ותחילת מוצקים. בחצי השנה השנייה של חייו מומלץ שהתינוק ישתה כ-500–700 מ"ל של חלב אם או תמ"ל ליום.
​​​​​​