תמונה של מזלג ברוקולי ודג

הם השומנים החיוניים שכדאי לך לצרוך בהיריון

השומנים "הטובים" שאת צריכה
לשומן יצא שם רע אך אל תטעו: אין צורך להימנע ממנו באופן מוחלט כדי לשמור על תזונה נכונה. שומן חיוני לתזונה בין אם את בהיריון ובין שלא. שומן נותן אנרגיה, הכרחי ליצירת הורמונים ולבניית התאים והוא מכיל ויטמינים מסוג A, D, E, ו- K (הסוגים המסיסים בשומן). כמו כן, חומצות שומן חיוניות, כמו אומגה 3 ו-6 , דרושות במהלך ההיריון לגדילת המוח ומערכת העצבים של התינוק.
 
הבעיה מתעוררת כשאוכלים מזון עשיר בשומן או בוחרים את סוגי השומן הטובים פחות, מה שעלול להוביל לעודף משקל ולמחסור ברכיבים התזונתיים שיש בשומנים "טובים". השומנים "הטובים" שכדאי לאכול הם נחלקים ל-3 סוגים:
 
שומן רווי: זה שומן שמקורו בעיקר במזונות מהחי, כמו בשר, ביצים, חלב, חמאה, אך הוא נמצא גם בכמות מעטה בסוגים של שמן מהצומח, כמו שמן דקלים וקוקוס. שומן רווי הוא שומן שנעשה מוצק  בטמפרטורת החדר. שומן רווי קשור לתחלואה במחלות לב וכלי דם לכן מומלץ להמעיט בצריכתו, או להעדיף מזון מהחי שהוא דל בשומן רווי. למשל חלקי בשר בקר שנחשבים לרזים, בשר הודו ועוף, דגים ומוצרי חלב מתחת ל5% שומן. סיבה נוספת להפחתת השימוש בשומן מן החי היא, שהוא מכיל כולסטרול, שמומלץ להמעיט בצריכתו, בגלל השפעתו הרבה על תחלואת לב וכלי דם.
 
שומן חד-בלתי-רווי: מקורו בעיקר בשמנים מן הצומח כמו זית, אבוקדו, טחינה וקנולה. אלה הם השמנים המומלצים ומיוחסים להם מניעה והפחתה של מגוון מחלות, ביניהן מחלות לב וכלי דם.
 
שומן רב-בלתי-רווי: מדובר בשתי קבוצות של חומצות שומן:
אומגה 3, שמקורה העיקרי הוא דגים שמנים, כמו מקרל, סלמון וסרדין אך יש לה גם  מקורות מהצומח, כמו אגוזי מלך.
אומגה 6, שמקורה העיקרי הוא שמנים צמחיים (סויה, חריע, תירס, חמניות). חומצת השומן אומגה 6 נמצאת גם במגוון אגוזים וגרעינים.

השומן "הרע" - שומן טראנס
במקור שומן טראנס הוא שומן רב-בלתי-רווי שהפך לשומן רווי בתהליך תעשייתי ששינה את המבנה שלו וגרם להקשייתו. מרגרינה קשה, למשל, היא שומן טראנס. להבדיל ממרגרינה רכה שאיננה מכילה שומן טראנס בדרך כלל. שומן טראנס איננו מומלץ, שכן הוא מגביר את הסיכון לטרשת עורקים. הוא נמצא בעיקר בממרחים, ממתקים, מאפים וחטיפים שונים.
 
מדוע שומנים "טובים" הינם חיוניים?
תינוקות זקוקים לתזונה עשירה בשומנים "טובים" במהלך ההיריון, מכיוון שזהו מקור האנרגיה העיקרי שלהם. מוחו של תינוק, המכיל כ- 60% שומן, משתמש בקרוב לשלושה רבעים מהאנרגיה שהוא מקבל מהתזונה לגדילה, בעוד שמבוגר משתמש רק בחמישית. לאחר הלידה התינוק יקבל הרבה שומנים חיוניים מחלב האם שלך או מתמ"ל. אך כל עוד הוא ברחם, את היחידה שיכולה לספק  לו את השומן הנחוץ לו.
 
כמו כן, שומן פועל כנשא לוויטמינים המסיסים בשומן, כמו ויטמין D, E ו- K.
·         ויטמין D עוזר לשמור על בריאות העצמות והשיניים.
·         ויטמין E מגן על קרומי התאים ופועל כנוגד חמצון.
·         ויטמין K עוזר לריפוי פצעים, מסייע בקרישת דם, ועוזר גם בבניית עצמות חזקות.
​​​​​​